シラバス Syllabus
科目名Course Title | 担当教員名Lecturer |
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都市・建築レジリエンス特論 Advanced Course on Urban and Architectural Resilience |
特任教授(非常勤) 紙田 和代 理工学部教授 小檜山 雅之 理工学部准教授 アルマザン カバジェーロ, ホルヘ Faculty of Science and Technology MASAYUKI, KOHIYAMA Faculty of Science and Technology JORGE, ALMAZAN CABALLERO KAZUYO, KAMITA |
開講学期Semester | 曜日・時限Day/Period | 設置課程Degree Program | 設置学部・研究科Faculty/Graduate School Program | 単位Credit | キャンパスCampus |
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秋学期2017・Spring | 金1Fri1 | 修士MASTER’S | 理研Faculty of Science and Technology | 2 | 矢上Yagami |
授業科目の内容
Course Description
レジリエンスという語には、物体に外力が加わったとき元の状態に戻る弾力性といった物理的な意味がある。そのアナロジーから、心理学でストレスからの回復力や抵抗力といった意味で用いられはじめた。その後、個人や組織の回復力という比較的狭い意味からリスクに対応する能力や危機管理能力といった広い意味まで、防災やまちづくりなど様々な分野で用いられるようになった。
本授業では、災害に対する高いレジスタンス(災害に抵抗する力)とレジリエンス(災害から復興する力)を持ち合わせ、環境と調和した都市・建築づくりを学ぶため、災害発生前と発生後の2つのまちづくりのテーマについて講義を行う。基本を学ぶ講義の後、少人数(4~5人)のグループで各テーマの演習に取り組み、マスタープランの作成や模型製作を通じて、実践的な知識を養う。また、発表・討論を通じ、他のグループの様々な考え方を学ぶことで、多面的なアプローチへの理解を深める。地理情報システム(GIS)や防災に関するテーマ等で外部講師による特別講義を2~3回の授業で行う。
The word ‘resilience’ has a physical meaning of elasticity for a body under external force to restore its original state. Based on its analogy, the word began to be used to mean recovering ability or resisting power in psychology. Later, the word is widely used in many fields, such as disaster reduction and urban development with a wide range of meanings, from a relatively narrow meaning of recovering ability to a wide meaning of abilities of risk and emergency management of individuals or organizations.
In this course, lectures are presented to learn methods to develop cities and buildings with strength against disasters and harmony with nature, focusing on two themes, urban development before and after disasters. After lectures to learn basics, each group with four or five members exercises master plan development and model building to cultivate practical knowledge. In addition, it is expected to promote better understanding of multilateral approach through the presentations of other groups and discussions with them. Several special lectures on geographic information system (GIS), disaster reduction, etc. will be delivered by visiting lecturers.
授業の計画
Course Plan
No.1 | ガイダンス、グループ分け、レジリエンスの概念に関する講義Guidance, Grouping, and Lecture about the Concept of Resilience |
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No.2 | テーマ①:災害前の事前の防災まちづくり 都市計画による防災まちづくり―都市計画マスタープラン、居住誘導区域、立地適正化計画― 演習:グループ別深掘りテーマ決めTheme I: Urban Development before Disasters Resilient Community Development Based on City Planning — Master Plan for City Planning, Residential Induction Zone, and Location Optimization Plan — Exercise: Selection of insight theme of each group |
No.3 | 災害危険区域等の土地利用規制とコンパクトシティ(都市の集約) 演習:地理情報システム(GIS)の学習Land Use Control and Compact City Exercise: Learning geographic information system (GIS) |
No.4 | 密集市街地のまちづくり、自律可能で災害に強いまちづくり 演習:GISを用いた解析Urban Development of Densely Built-up Residential Areas and Urban Development for an Autonomous and Disaster Resistant and Resilient City Exercise: Analysis using GIS |
No.5 | ハザードマップ、見守りマップ、避難訓練 演習:マスタープラン作成と模型製作(その1)Hazard Maps, Watch Maps, and Disaster Drill Exercise: Making master plan and city planning model (Part 1) |
No.6 | 環境対策の防災への影響と防災対策の環境への影響 演習:マスタープラン作成と模型製作(その2)Influence of Environment Management on Disaster Reduction and Influence of Disaster Management on Environment Exercise: Making master plan and city planning model (Part 2) |
No.7 | 演習:発表・討論Exercise: Presentations and discussions |
No.8 | テーマ②:災害発生後の復興まちづくり 災害からの復旧・復興について 演習:グループ別深掘りテーマ決めTheme II: Urban Reconstruction after Disasters Recovery and Reconstruction from Disasters Exercise: Selection of insight theme of each group |
No.9 | ビジョンの共有 演習:シナリオプランニングSharing Reconstruction Vision Exercise: Scenario planning |
No.10 | 震災後の時限的市街地づくり 演習:GISを用いた解析Urban Development for a Limited Period after a Disaster Event Exercise: Analysis using GIS |
No.11 | コレクティブ、コーハウジング、環境共生まちづくり 演習:マスタープラン作成と模型製作(その1)Collective Housing, Co-Housing, and Urban Development for Human and Environmental Symbiosis Exercise: Making master plan and city planning model (Part 1) |
No.12 | 地形を生かしたまちづくり、自然と折り合うまちづくり 演習:マスタープラン作成と模型製作(その2)Urban Development Making the Most of Topographic Features and Urban Development Getting along with Natural Environment Exercise: Making master plan and city planning model (Part 2) |
No.13 | 演習:発表・討論Exercise: Presentations and discussions |
No.14 | 総括 Summary |
Other | 課題・レポートAssignment of Report |
成績評価方法
Method of Evaluation
出席,レポートによる。
Attendance and reports
テキスト(教科書)
Textbooks
テキスト,資料を配布。
A textbook and handouts are distributed.
担当教員から履修者へのコメント
Lecturer’s Comments to Students
分野を問わず建築・都市に関心のある方の履修を歓迎いたします。
Students of any kind of fields are welcomed if interested in architectures and cities.
質問・相談
Questions/Comments
質問・相談は担当教員までメールでどうぞ。
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